Rozmach českého průmyslu v 19. století (8. roč.)

– průmysl byl zatím většinou v německých rukou
– vznikaly cukrovary (kostkový cukr 1. na světě v Dačicích 1843 – viz video na konci)                       pivovary (z 11 nejstarších pivovarů světa jsou 3 české!)
sklárny a porcelánky (první česká vznikla 1792 v Horním Slavkově na Karlovarsku)

– strojírenské závody: Škoda Plzeň (1869 Ing. Emil Škoda: výroba zbraní, zařízení pro cukrovary a pivovary…)
                                   Tatra Kopřivnice (1850 Ignác Šustala: dílna na výrobu kočárů; později železniční vagóny a 1898 Präsident (první automobil v Rakousko-Uhersku; průměrná rychlost 22 km/h)
                                    Laurin & Klement (1895 výroba jízdních kol v Mladé Boleslavi; později motocykly a 1905 i automobily)
                                    František Křižík založil v Praze první český elektrotechnický závod (1887 elektrické osvětlení Jindřichova Hradce – 1. v Rakousko-Uhersku)
                                    Emil Kolben založil v Praze další elektrotechnický závod (později slavná vysočanská ČKD – Českomoravská-Kolben-Daněk)

Přehlídkou rozvoje a vyspělosti českého průmyslu (a české podnikavosti!) se po bojkotu německých průmyslníků stala slavná Jubilejní zemská výstava v Praze (1891):
2,5 miliónu návštěvníků (!) včetně císaře Františka Josefa I.
tehdy byla vybudována Petřínská rozhledna (s lanovkou) a zřízena první tramvajová linka v Praze (Fr. Křižík; ovšemže:-)

Začátky nebyly vůbec jednoduché… A bacha, do března 1939 se u nás jezdí vlevo!!!  .-)

Příspěvek byl publikován v rubrice 8. A, 8. B, Třídy a jeho autorem je Druhý stupeň. Můžete si jeho odkaz uložit mezi své oblíbené záložky nebo ho sdílet s přáteli.

Komentáře nejsou povoleny.